Grădinile
Senatului

Robert Marius Cazanciuc

Președintele Senatului, ad interim

Bucureștiul anilor ceaușiști a fost caracterizat de schimbări majore în arhitectura și locuirea urbană, dictate de factori politici care au determinat modificarea întregului complex socio-economic al orașului. Cartiere întregi au fost demolate, comunități de oameni strămutate și puține obiective de patrimoniu imobil au fost păstrate prin translatare.

Proiectul Grădinile Senatului – Memorial Uranus reprezintă un omagiu, adus de Senatul României unei întregi comunități urbane care continuă să aparțină Bucureștiului.

Ne-am dorit ca povestea vechilor străzi, case și biserici să fie recreată sub forma Grădinilor, care oferă o reprezentare vizuală a trăsăturilor locative de altădată, prin legătura cu trecutul.

Vă adresez invitația să redescoperim frumusețea caselor și bisericilor dărâmate, integrate acum sub forma enfiladelor de grădini, ca simbol viu al vechiului cartier Uranus ce a lăsat loc Palatului Parlamentului.

Repere istorice și urbanistice

01

Dealul cu vii zis “al doctorului Spirea” (sau al Spirii) semnifica atât tradiții bahice, cât și creștinești, această pendulare între dionisiac și apolinic fiind chiar sensul existenței noastre. “Tabula rasa” practicată de “specialiștii” regimului comunist în timpul dictatorului Ceaușescu, a distrus atât relieful natural, cât și sute de ani de istorie. Biserici, cimitire, chilii, cuhnii, case parohiale, școli și mii de clădiri.

Vestigiile Curtii Arse și ale Arsenalului, fosta închisoare militară, fabrici, prăvălii, mii de alte clădiri, ca și aproape toată vegetația, au fost distruse cu viteza de risipire a fumului!

Dar, în afara raderii construcțiilor, regimul comunist a reușit performanța de a silui și vesteji sufletele a mii de bucureșteni locuitori ai zonei. Marcarea principalelor repere istorice – Crucea Mitropolitului Neofit, bisericile Spirea Veche, Sf. Nicolae Alba din Postăvari (localizată în fața intrării în Ministerul Public), Schitu Maicilor (cu Atelierele Patriahiei) – translatat, Curtea Arsă cu subteranele ei, case memoriale (Logofătul Nestor, Aristide Demetriade, Catul Bogdan, Statie Ciortan, etc, semnifică, totodată, marcarea vieților atâtor oameni.

Localizare

Grădinile actuale ale Senatului sunt amplasate în Municipiul București, Sectorul 5, pe Calea 13 Septembrie, de-a lungul laturii sudice a Palatului Parlamentului României.

Sunt delimitate astfel:

Patrimoniul Cultural-istoric

Din punct de vedere al patrimoniului cultural, actualul teren al Grădinilor Senatului României este amplasat peste o parte din suprafața de teren pe care au existat:

Din acest areal remarcăm ansamblurile de parcelări de locuințe: „Societatea Comunală Locuințe Eftine” din Intr. Vitănești (arh. D. Mohor, c. 1913-15) și Schitul Maicilor (Palas- Mitr. Antim).

Descrierea soluției & începutul șantierului

02

De la Stonehenge la Grădina Geometrică a lui Carl Theodor Sørensen, structurile geometrice sunt modele de organizare conceptuală. Istoria în cercuri – concentrice, tangente sau izolate – urcă și coboară simultan în topografia mentală. Istoria nu e totdeauna limpede, dar privirea aruncată retrospectiv o poate lumina.

Descrierea proiectului

Amplasată într-un centru istoric conflictual, Grădina SENATULUI deschide cercurile în raport cu topografia. Suprafețele istorice închise, mute, au acum aperturi/ deschideri, iar secretele acoperite îndelung devin dezbatere și intră într-un plan public. Caselor dărâmate li se opune Palatul Parlamentului- între Palat și istoria lui fracturată se găsește acum o enfiladă de grădini-intermediari, mai mult decât oponenți: o serie de spații de mediere între individ și grup, între psihologie personală și istorie națională, între fosta opresie sistematică și actuala libertate încă necunoscută total.

Perspective

Perspectivele Grădinilor SENATULUI sunt foarte largi și, printr-o analogie cu perspectiva narativă, pot fi denu- mite selectiv-omnisciente. Ochiul nu mai percepe verticala ca fiind mai înaltă – metaforic vorbind, autoritatea nu mai este tiranică, dominatoare și cognitiv impenetrabilă.

Fiecare om care intră în grădină își găsește propria interpetare, dar există un fir narativ clar, o intersecție de planuri și un refugiu personal. Există și un teritoriu larg de explorare, de căutare. Geometria grădinii trece de la Euclid la Escher – pliajele interior-exterior, sus- jos, aici-acolo, al meu-al tău fuzionează însă într-un curent mental discret, calm, binestăpânit.

Iluminat

NOCTURN-REPER

Robert Irwin, autorul Grădinii Centrale Getty, are o retrospectivă intitulată All Rules Will Change în care expune lucrări din anii 50, 60, 70. Atunci se schim- bă toate regulile și în spațiul românesc. Se schimbă spațiul la propriu. Irwin reconsideră toate materialele și suprafețele de expresie.

Sculptorul face parte din mișcarea Light and Space: experiența directă nu ține de obiect/subiect și nici de spațiul în care este acesta instalat. Ține de calitatea in- trinsecă a luminii. Lumina care restructurează conștiința este una dintre temele Grădinii SENATULUI.

Sistemul de iluminat menține ideea de experiență unică, de contact personal – de plutire a structurilor vegetale – lumina este un performance continuu. aprinse simul- tan sau alternativ (într-un ritm prestabilit – pentru o percepție digestă, fără nimic stroboscopic), luminile dau la fiecare interval alte contururi, alte impresii.

Mobilierul preia liniile grădinii: este geometric, în volume simple, luminat de jos în sus, plutește.

DIURN

Grădina are spații de refugiu fizic: zone de soare și penumbră, reglate astfel încât să nu se transforme într-o provocare – grădina nu e o cursă cu obstacole.